شبیه‌سازهای آموزشی

۱۰۴ مطلب
مشاهده مطلب
فیلتر پرتوهای نور

فیلتر پرتوهای نور

علی کرمی علی کرمی

نور و تابش

۲۶ مهر ۱۴۰۰

آیا تا به حال توجه کرده اید چه عاملی باعث می شود که مشاهده اجسام در یک روز آفتابی از پشت عینک های آفتابی برایمان راحت تر باشد؟ با برخورد نور خورشید به اتومبیلی با رنگ قرمز، بیشتر طیف های نور جذب و فقط پرتو قرمز از بدنه ماشین بازتاب شده و به چشم ما می رسد؛ ...

مشاهده مطلب
موج عرضی در ریسمان

موج عرضی در ریسمان

علی کرمی علی کرمی

موج و انواع آن

۵ مهر ۱۴۰۰

موج از نقطه ای به نقطهٔ دیگر حرکت کرده و انرژی را با خود منتقل می کند. در این آزمایش موج عرضی تولید کرده و عوامل موثر بر آن را مطالعه کنیم. در گام اول آزمایش با استفاده از آچار موجود یک تپ ایجاد کرده و نحوه حرکت رفت و برگشت تپ را به دقت مطالعه کنید. اگر تک ...

مشاهده مطلب
شکل های گوناگون انرژی و تبدیلات بین آنها

شکل های گوناگون انرژی و تبدیلات بین آنها

علی کرمی علی کرمی

کار و انرژی

۲ مهر ۱۴۰۰

انرژی انواع گوناگونی دارد؛ مانند: انرژی مکانیکی، گرمایی، شیمیایی، نوری، الکتریکی و... طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی نه به وجود می آید و نه از بین می رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. به عنوان مثال باروت می تواند انرژی شیمیایی ذخیره شده در خود را ...

مشاهده مطلب
حالت های ماده از دیدگاه مولکولی

حالت های ماده از دیدگاه مولکولی

علی کرمی علی کرمی

گرما

۳۰ شهریور ۱۴۰۰

در سطح فیزیک دبیرستان ماده دارای 3 حالت جامد، مایع و گاز است. در حالت جامد پیوند بین مولکول ها بسیار قوی بوده و مولکول ها به یکدیگر نزدیک اند، در حالت مایع پیوند ها کمی سست شده و آزادی مولکول ها برای حرکت بیشتر است و سرانجام در حالت گازی پیوند خاصی بین مول ...

مشاهده مطلب
فشار در مایعات

فشار در مایعات

علی کرمی علی کرمی

شاره ها

۳۰ شهریور ۱۴۰۰

فشار، نیروی وارد بر سطح است. هدف ما مطالعه فشار در شاره ها (مایعات و گازها) می باشد. وقتی جسمی داخل سیال قرار می گیرد، نیروهایی عمود بر سطح آن از تمامی جهات وارد می شود. فشار در سیال به 3 عامل چگالی، ارتفاع و شتاب گرانش وابسته است.(البته فشار هوا نیز موثر ...

مشاهده مطلب
قانون گشتاورها

قانون گشتاورها

علی کرمی علی کرمی

حرکت شناسی و دینامیک

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

تصور کنید 2 کودک می خواهند الاکلنگ بازی کنند اما جرم های یکسانی ندارند، بزرگسالان بطور تجربی کودک سبک تر را در انتهای الاکلنگ قرار داده و کودک سنگین را کمی جلوتر (نزدیک به محور چرخش) می آورند، اما چرا؟ چه قانون فیزیکی پشت این مسئله وجود دارد؟ بیایید مسئله ...