شبیه‌سازهای آموزشی

۵۰ مطلب
مشاهده مطلب
فشار پیمانه ای

فشار پیمانه ای

علی کرمی علی کرمی

شاره ها

۲۷ آذر ۱۴۰۰

یکی از ساده ترین وسایل اندازه گیری فشار شاره محصور، استفاده از مانومتر (فشارسنج شاره ها) است که شامل یک لوله U شکل حاوی مایعی همراه با کپسولی است که به یکی از شاخه های لوله متصل است. درون لوله U شکل می توان مایعات مختلفی قرار داد و معمولا باید تا نیمه پر ...

مشاهده مطلب
تداخل امواج و تشدید

تداخل امواج و تشدید

علی کرمی علی کرمی

برهم کنش های موج

۲۶ آبان ۱۴۰۰

هر لرزش در فضا یک موج و هر لرزش در زمان یک ارتعاش است. بیایید تداخل امواج را با مثالی بررسی کنیم: فرض کنید 3 عدد سرنگ در اختیار دارید که 2 عدد از آنها کنار هم و سرنگ سوم در مقابل این دو قرار داده ایم به نحوی که شکل حرف Y شده باشد. داخل سرنگ ها مایع ریخته ...

مشاهده مطلب
موج عرضی در ریسمان

موج عرضی در ریسمان

علی کرمی علی کرمی

موج و انواع آن

۵ مهر ۱۴۰۰

موج از نقطه ای به نقطهٔ دیگر حرکت کرده و انرژی را با خود منتقل می کند. در این آزمایش موج عرضی تولید کرده و عوامل موثر بر آن را مطالعه کنیم. در گام اول آزمایش با استفاده از آچار موجود یک تپ ایجاد کرده و نحوه حرکت رفت و برگشت تپ را به دقت مطالعه کنید. اگر تک ...

مشاهده مطلب
شکل های گوناگون انرژی و تبدیلات بین آنها

شکل های گوناگون انرژی و تبدیلات بین آنها

علی کرمی علی کرمی

کار و انرژی

۲ مهر ۱۴۰۰

انرژی انواع گوناگونی دارد؛ مانند: انرژی مکانیکی، گرمایی، شیمیایی، نوری، الکتریکی و... طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی نه به وجود می آید و نه از بین می رود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. به عنوان مثال باروت می تواند انرژی شیمیایی ذخیره شده در خود را ...

مشاهده مطلب
فشار در مایعات

فشار در مایعات

علی کرمی علی کرمی

شاره ها

۳۰ شهریور ۱۴۰۰

فشار، نیروی وارد بر سطح است. هدف ما مطالعه فشار در شاره ها (مایعات و گازها) می باشد. وقتی جسمی داخل سیال قرار می گیرد، نیروهایی عمود بر سطح آن از تمامی جهات وارد می شود. فشار در سیال به 3 عامل چگالی، ارتفاع و شتاب گرانش وابسته است.(البته فشار هوا نیز موثر ...

مشاهده مطلب
قانون گشتاورها

قانون گشتاورها

علی کرمی علی کرمی

حرکت شناسی و دینامیک

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

تصور کنید 2 کودک می خواهند الاکلنگ بازی کنند اما جرم های یکسانی ندارند، بزرگسالان بطور تجربی کودک سبک تر را در انتهای الاکلنگ قرار داده و کودک سنگین را کمی جلوتر (نزدیک به محور چرخش) می آورند، اما چرا؟ چه قانون فیزیکی پشت این مسئله وجود دارد؟ بیایید مسئله ...