شبیهسازهای آموزشی
۸۸ مطلب۲۶ مرداد ۱۴۰۰
از کودکی متوجه شده ایم که 2 بار هم نام یکدیگر را دفع و 2 بار ناهم نام یکدیگر را جذب می کنند. اما چه عواملی روی این دافعه/جاذبه تاثیر می گذارد؟ آیا می توان آن را قوی یا ضعیف کرد؟ مطالعه عددی و فرمول بندی مربوط به نیروی دافعه/جاذبه ذرات باردار به آزمایش کولن ...
۲۶ مرداد ۱۴۰۰
در این آزمایش قصد داریم قانون اهم را مطالعه کنیم و با کمیت های مستقل و وابسته آشنا شویم و از طریق آزمایش متوجه شویم کدام یک از کمیت ها مستقل بوده و کدام کمیت به باقی کمیت ها وابسته است. با تغییر کمیت های مستقل (ولتاژ و مقاومت)، تاثیر هرکدام را به تنهایی رو ...
۱۳ شهریور ۱۴۰۰
آیا تا به حال فنری را در دست خورد فشرده اید؟ توجه کرده اید علاوه به فشردن فنر، نیرویی نیز به دست شما وارد می شود؟ چرا نمی توانیم فنر اتومبیل را با یک دست فشرده کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که از طریق آزمایش به پاسخ آنها خواهیم رسید. در واقع وقتی فنری را فشرده ...
۷ شهریور ۱۴۰۰
به هر آشفتگی که در محیط منتشر شود، موج گفته میشود. امواج با توجه به محیط انتشار در 2 نوع مکانیکی و الکترومغناطیسی مطالعه می شوند. موج مکانیکی به محیطی برای انتشار نیاز دارد؛ مانند صدای بلندگو یا موج های روی سطح آب موج الکترومغناطیسی بدون توجه به محیط می ت ...
۲۰ شهریور ۱۴۰۰
در آزمایش "آشنایی با سامانه جرم_فنر" در مورد حرکت هماهنگ ساده(SHM)، محاسبه ثابت فنر، جرم جسم مجهول و دوره تناوب آزمایش هایی انجام دادیم. این آزمایش برای بررسی تخصصی تر سامانه جرم_فنر و مطالعه نمودارهای انرژی طراحی شده است. کار خود را با آزمایش "آشنایی اولی ...
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
در شبیه سازی که قبلا در این مورد منتشر شد(اثر فوتوالکتریک) اشاره شد که اثر فوتوالکتریک توسط هاینریش هرتز در سال 1887 در جریان آزمایشهایی کشف شد که هدف آنها تأیید پیشگوییهای نظری ماکسول در مورد وجود امواج الکترومغناطیسی بود. و این کشف زمانی اتفاق افتاد ک ...