شبیه‌سازهای آموزشی

۱۱ مطلب
مشاهده مطلب
تبدیل یکا

تبدیل یکا

علی کرمی علی کرمی

ابزارهای اندازه گیری

۱۲ دی ۱۴۰۰

در فصل 1 فیزیک دهم با یکاهای اندازه گیری آشنا شدیم. یکاها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند. (ویژه نشست طرح تداوم 2 سمپاد) برای یکاها می توان پیشوند های مختلفی به کار برد؛ به عنوان مثال برای یکای متر می توان از پسوند سانتی که 2-10 است استفاده ...

مشاهده مطلب
میدان مغناطیسی سیملوله

میدان مغناطیسی سیملوله

علی کرمی علی کرمی

مغناطیس

۲۶ فروردین ۱۴۰۱

اگر سیم بلند را به صورت پیچه یا سیملوله درآوریم، خطوط میدان مغناطیسی در داخل آن متمرکز می شود.   سیملوله، سیم درازی است که به صورت مارپیچی بلند، پیچیده شده است. با عبور جریان الکتریکی از سیملوله، در فضای اطراف آن میدان مغناطیسی به وجود می آید. همان گو ...

مشاهده مطلب
خطوط میدان مغناطیسی

خطوط میدان مغناطیسی

علی کرمی علی کرمی

مغناطیس

۲۷ مهر ۱۴۰۰

یک ذره باردار در فضای اطراف خود میدان الکتریکی ایجاد می کند. همین طور آهنربا نیز می‌تواند اطراف خود میدانی مغناطیسی ایجاد کند. به کمک عقربهٔ مغناطیسی می توان جهت خطوط میدان مغناطیسی را در هر نقطه از فضای اطراف یک آهنربا تعیین کرد. خط های میدان مغناطیسی در ...

مشاهده مطلب
آشنایی با نیرو ها، حرکت و اصطکاک

آشنایی با نیرو ها، حرکت و اصطکاک

علی کرمی علی کرمی

حرکت شناسی و دینامیک

۱۲ شهریور ۱۴۰۰

نیرو همان هل دادن یا کشیدن است که به 2 نوع تماسی و غیرتماسی تقسیم می شود.  نیروهای غیر تماسی مانند نیروی وارده از طرف آهنربا یا جسم باردار است و نیروی تماسی همان هل دادن یا کشیدن به واسطه تماس با جسم می باشد. در این شبیه ساز چندین آزمایش انجام خواهیم ...

مشاهده مطلب
میدان مغناطیسی اطراف سیم راست

میدان مغناطیسی اطراف سیم راست

علی کرمی علی کرمی

مغناطیس

۸ فروردین ۱۴۰۱

جریان الکتریکی، نیروي مغناطیسی تولید می کند. اورستد علم مغناطیس از مشاهده برخی سنگ ها که تکه های آهن را جذب می کردند، سرچشمه گرفت. پس از کشف جریان الکتریکی توسط ولتا، فیزیکدانان علاقه زیادی به آزمایش روی جریان الکتریکی پیدا کردند.? مهم ترین نتیجه این ...

مشاهده مطلب
قانون گشتاورها

قانون گشتاورها

علی کرمی علی کرمی

حرکت شناسی و دینامیک

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

تصور کنید 2 کودک می خواهند الاکلنگ بازی کنند اما جرم های یکسانی ندارند، بزرگسالان بطور تجربی کودک سبک تر را در انتهای الاکلنگ قرار داده و کودک سنگین را کمی جلوتر (نزدیک به محور چرخش) می آورند، اما چرا؟ چه قانون فیزیکی پشت این مسئله وجود دارد؟ بیایید مسئله ...

۱

۲