شبیهسازهای آموزشی
۶۲ مطلب۲۸ مرداد ۱۴۰۰
در این آزمایش آقای جان ترا ولتا یک پایش را روی فرش می کشد که باعث تجمع بار در بدنش (باردار شدن به واسطه مالش) شده و کافی است به جسمی رسانا دست بزند تا این بار اضافی تخلیه شده و باعث یه شوک الکتریکی شود. چنین اتفاقی در زندگی روزمره برای ما اتفاق افتاده است ...
۲۱ بهمن ۱۴۰۲
دستگاه دوک و ریل که در کتاب آزمایشگاه دهم وجود دارد شاید در قدم اول عجیب و غیرممکن به نظر برسد اما اگر از دید درستی به آن نگاه کرده و تجزیه تحلیل کنیم متوجه میشویم که نه تنها قانونی نقض نمی شود، بلکه باعث درک بهتر مفاهیم می شود. خلاصه آزمایش: یک سطح شیب ...
۲۶ مرداد ۱۴۰۰
قبل از شروع شبیه ساز آزمایشی انجام دهید: چراغ قوه گوشی خود را روشن کرده و به شدت نور آن دقت کنید. سپس با استفاده از دوربین گوشی، عکسی فلش دار انداخته و دوباره به شدت نور توجه کنید. متوجه تفاوت شدت نور چراغ قوه و فلش شدید؟ هردو نور از یک چراغ و یک گوشی ...
۹ آبان ۱۴۰۲
بررسی حرکت متحرکهای دوگانهای که تحت شرایط مختلف نسبت به هم بر روی یک خط راست به حرکت در میآیند همواره از آن دسته از مسائلی هستند که درک کلی آنها ما را با چالش هایی مواجه می کند. در این شبیه ساز با نحوه تحلیل نمودارهای سرعت-زمان و مکان-زمان این متحرک ها آشن ...
۸ آبان ۱۴۰۰
آموختیم که میدان الکتریکی خاصیتی است در اطراف ذرات باردار که باعث اعمال نیرو به دیگر ذرات باردار می شود. نیروی وارده به هر ذره باردار به میدان الکتریکی اطراف ذره و اندازه بار آن بستگی دارد. قصد داریم با استفاده از 2 نکته بالا یک بازی فیزیکی انجام دهیم: باز ...
۲۸ مهر ۱۴۰۳
شما در سال دوازدهم در فصل اول کتاب فیزیک با بحث حرکتشناسی آشنا میشوید. شاخهای از فیزیک که حرکت اجسام را بررسی میکند حرکتشناسی (سینماتیک) نام دارد. یک جسم میتواند در یک بعد یا دو بعد یا سه بعد حرکت کند. شما در کتاب خود حرکت در یک بعد یا همان حرکت روی ...
۲۶ مرداد ۱۴۰۰
از کودکی متوجه شده ایم که 2 بار هم نام یکدیگر را دفع و 2 بار ناهم نام یکدیگر را جذب می کنند. اما چه عواملی روی این دافعه/جاذبه تاثیر می گذارد؟ آیا می توان آن را قوی یا ضعیف کرد؟ مطالعه عددی و فرمول بندی مربوط به نیروی دافعه/جاذبه ذرات باردار به آزمایش کولن ...
۲۵ شهریور ۱۴۰۰
در فصل اول فیزیک دوازدهم گاهی اوقات هنگام مطالعه نمودار های مکان-زمان و سرعت-زمان مسیرها خطی نبوده و منحنی می باشد، یعنی شیب نمودار ثابت نبوده و نشان دهنده سرعت متغیر یا شتاب متغیر است. با انجام آزمایش های متفاوت به تحلیل نمودارهای درجه دو خواهیم پرداخت تا ...